بلندیان مطرح كرد؛

عدم حضور مدیران برخی دستگاهها در کارگروه اضطرار آلودگی هوا

عدم حضور مدیران برخی دستگاهها در کارگروه اضطرار آلودگی هوا آی وکیل: سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور از نظارت و بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران آگاهی داد.


به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، محمدمهدی بلندیان، از نظارت و بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوا تهران آگاهی داد و با اشاره به این که آلودگی هوای به عنوان یکی از با اهمیت ترین معضلات شهری و دغدغه شهروندان به ویژه در فصول پاییز و زمستان طی سالهای اخیر محسوب می شود، اظهار داشت: این مساله علاوه بر پیامدها و اثرات منفی فرهنگ، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و…، اثرات جبران ناپذیری بر بهداشت و سلامت شهروندان دارد. سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی قسمتی از اقدامات سازمان بازرسی در زمینه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک را ناظر بر بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوا از حیث برگزاری جلسات و ابلاغ مصوبات دانست و اضافه کرد: با وجود تصریح قانونی در خصوص حضور بالاترین مقام دستگاه اجرائی در کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا، در بیشتر مواقع مدیران تعدادی از دستگاهها در کارگروه حاضر نشده و جلسه با حضور نمایندگان آنها برگزار شده است. وی با اعلان اینکه تعدادی از جلسات بصورت حضوری برگزار نشده و مصوبات بوسیله دبیرخانه کارگروه ابلاغ گردیده، اظهار داشت: به سبب تبصره ماده (۴) بخشنامه اجرائی، در مواقع لزوم به تشخیص استاندار، نمایندگانی از سایر دستگاه های ذیربط و بخش های غیردولتی مرتبط بدون حق رأی به کارگروه دعوت می شوند، اما برمبنای بررسی های بعمل آمده با وجود ارسال دعوتنامه برای تعدادی از دستگاهها، نمایندگان آنها در جلسات حاضر نشده اند. سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور به بررسی نحوه تصمیم گیری کارگروه پیرامون نحوه میانگین شاخص آلودگی هوا و سایر موارد مربوط نیز اشاره نمود و اضافه کرد: برمبنای تبصره ماده (۲) بخشنامه اجرائی تبصره (۳) ماده (۳) قانون هوای پاک، دستورالعمل محاسبه و اعلام شاخص کیفیت هوا باید ظرف مدت یک ماه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ می شده که مشخص شد با گذشت حدود سه سال از تصویب بخشنامه، دستورالعمل مزبور توسط وزارت بهداشت تهیه؛ اما مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته و تا حالا ابلاغ نشده است. بلندیان در ارتباط با ملاک عمل این کارگروه نیز توضیح داد: ملاک عمل کارگروه بدین صورت است که ابتدا میانگین هر نوع از ذرات آلایندگی را محاسبه و بالاترین شاخص آلودگی هوا ( AQI) به عنوان شاخص آن ایستگاه انتخاب و سپس بالاترین میزان AQI بین تمامی ایستگاه ها به عنوان شاخص آلودگی هوای شهر انتخاب می شود در صورتیکه مطابق دستورالعمل تهیه شده توسط وزارت بهداشت، باید داده های خام حاصل از سنجش آلاینده های هوا مربوط به هر ایستگاه با بهره گیری از رابطه مشخص و تعیین شده به مقادیر AQI جداگانه برای هر آلاینده تبدیل و سپس بالاترین مقدار AQI محاسبه شده در هر ایستگاه به عنوان مقدار AQI آن ایستگاه گزارش و بالاترین AQI در میان تمامی ایستگاه ها به عنوان شاخص آلودگی شهر تعیین و گزارش شود. به گفته ی ایشان، شیوه سنجش شاخص محاسباتی و اعلامی بوسیله کارگروه منجر به ایجاد تفاوت معنادار با دستورالعمل مصوب وزارت بهداشت شده است. سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: درباب نحوه طبقه بندی برمبنای اعداد شاخص تا حالا مستندی ملاحظه نشد و حسب اطلاعات واصله موارد برمبنای مطالعات سایر کشورها بوده و این امر در ایران مطابق اقلیم محیطی، بهداشتی و … بومی سازی نشده است. وی توضیح داد: مطابق تبصره ذیل بند “ب” ماده (۵) بخشنامه اجرائی تبصره (۳) ماده (۳) قانون هوای پاک در وضعیت پیش بینی یا ادامه آلودگی هوا بیش از ۴۸ ساعت تدابیر لازم برمبنای یک طبقه بالاتر از شاخص کیفیت هوا اتخاذ می شود بدین جهت کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا مکلف بوده باتوجه به ادامه شاخص آلایندگی شهر تهران در ایام نهم الی ۱۳ دی ماه سال جاری بر روی رنگ شاخص قرمز، برمبنای رنگ شاخص بنفش (یک طبقه بالاتر) نسبت به تعطیلی کلیه مراکز اداری، آموزشی و … (بغیر از مراکز خدماتی و اورژانسی) شهر تهران اقدام کند؛ اما کارگروه استانی بدون توجه به صراحت مقرره مذکور از اعلام تعطیلی خودداری کرده است. بلندیان به بررسی عملکرد و تعداد دستگاه های سنجش آلودگی هوا و محل استقرار آنها نیز اشاره نمود و اظهار داشت: شهر تهران دارای ۳۵ ایستگاه سنجش آلودگی هواست که تعداد ۱۴ ایستگاه از آنها تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست و ۲۱ ایستگاه نیز در اختیار شهرداری تهران است که متأسفانه تعدادی از ایستگاه ها امکان اندازه گیری و تحلیل و بررسی تمام آلاینده ها را ندارند چونکه در فصل سرد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با اهمیت ترین شاخصه آلودگی هواست که تمام ایستگاه ها قابلیت اندازه گیری آنرا ندارند. وی با اشاره به دیگر نتایج به دست آمده از این بررسی ها اظهار داشت: کیت کنترل دستگاه اندازه گیری ذرات معلق بنا بر اظهارات کارشناس مربوطه همزمان با دستگاه در سال ۱۳۸۴ خریداری شده و برای کالیبراسیون دستگاه از آن استفاده می شود حال آنکه خود این کیت ها از سال ۱۳۸۴ هیچ نوع بررسی و کنترل و کالیبراسیون نشده اند. سرپرست معاونت امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی همین طور از بررسی نحوه همکاری و تعامل دستگاه های عضو کارگروه اضطرار و نحوه نظارت بر اجرای مصوبات نیز خبرداد و اضافه کرد: به سبب مفاد ماده (۶) بخشنامه یاد شده، تمام دستگاه های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶) و اشخاص غیردولتی و ارائه دهندگان خدمات عمومی موظف به اجرای مصوبات کارگروه هستند اما بررسی ها حاکی از عدم همکاری تعدادی از دستگاهها در انجام تکالیف دارد. چهارم بهمن ماه طی جلسه ای در سازمان بازرسی و با حضور معاونان وزرا و نمایندگان برخی دستگاهها، عملکرد آنها در امتداد اجرای تکالیف قانون هوای پاک بررسی گردید. همین طور بعد از دستور ریاست قوه قضائیه و تأکیدات ریاست سازمان بازرسی، دفتر بازرسی امور ویژه این سازمان نسبت به مکاتبه و برگزاری ۸۰ جلسه با دستگاه های اجرائی ذیربط پیرامون نظارت بر اجرای قانون هوای پاک اقدام و ۳۷ پیشنهاد جهت اصلاح امور و اجرائی شدن تکالیف مقرر در این قانون را ارائه نمود. بر این اساس برخی از مسئولان دولت قبل به سبب ترک فعل های انجام شده تفهیم بهتان شده و پرونده آنها در سیر ارجاع به دادسرا است.

1401/11/12
08:12:55
0.0 / 5
479
تگهای خبر: اثر , پرونده , خدمات , دادسرا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

محکمه

آگهی قانونی وکیل

وکالت

وکالت

دادگستری

وکیل ماهر

خانواده