رئیس قوه قضائیه:

تعمیم برخی تخلفات به زوار عراقی مستلزم اعلام جرم است

تعمیم برخی تخلفات به زوار عراقی مستلزم اعلام جرم است آی وكیل: رئیس قوه قضائیه گفت ما باید در مقابل دشمنی كه به آبروی زوار امام رضا (ع) هم رحم نمی كند، به هوش باشیم چون كه تعمیم برخی تخلفات به همه زوار عراقی مستلزم اعلام جرم است.


به گزارش آی وكیل به نقل از اداره كل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی پیشاپیش فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت گفت و خاطرنشان كرد: حقیقت این است كه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب و یاران باوفای ایشان، یك حقیقت جاری در تاریخ و بلكه فوق تاریخ هستند؛ چنانكه حادثه عاشورا هم صرفا یك حادثه تاریخی محض نبوده بلكه یك حقیقت جاری در طول زمان و فوق زمان بوده است.رئیس دستگاه قضایی، فهم این حقیقت را برای كسانی كه برداشتشان از انسان، یك موجود محدود در زمان و مكان و قریب به ماده است، دشوار دانست و اضافه كرد: اگر حقیقت انسان را یك حقیقت علوی بدانیم كه برپایه آن، بدن، پایین ترین مرحله وجودی آن است و عملی كه از انسان صادر می شود، در عوالم دیگر باقی می ماند، آن وقت تصویر اینكه حقیقت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فوق تاریخ باشد، استبعادی نخواهد داشت.آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینكه گریستن آسمان و زمین بر مصائب روز عاشورا، توهم نیست بلكه یك واقعیت در عالم باطن است، افزود: آن حقیقتی كه در مقابل اشقیا ایستاده بود، شخصی نبود كه صرفا بدن وجسمش در صحنه كربلا باشد بلكه حقیقتی عظیم درباطن هستی بود.رئیس قوه قضاییه اضافه كرد: باید بدانیم آنچه از عاشورا برای ما ترسیم می شود، به اندازه ای است كه در گستره فهم ما قرار دارد و ما مكلفیم حقیقت جاری در عاشورا را بیشتر و بهتر درك نماییم. محرم، هم بستر ترقی و تعالی شخصی انسان با عنایت به این حقایق و اقتراب به ساحت انوار ائمه هدی (ع) خصوصا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و هم ظرفی برای انذار مومنین و ترقی و تعالی اجتماع.آیت الله آملی لاریجانی در توضیح این سخن اظهار نمود: گریستن بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، باعث زدودن گناهان و تطهیر انسان می گردد. از جانب دیگر، انسان باید امر به معروف و نهی از منكر كند. بر این اساس، فرهنگ عاشورا و معارف حادثه كربلا، بستری برای تعالی انسان در بعد شخصی و اجتماعی است.

رئیس قوه قضاییه، غایت حقیقی حركت اباعبدالله الحسین (ع) را توحید محض دانست و با اشاره به اینكه توحید در كلمات ائمه معصومین (ع) موج می زند، تصریح كرد: كلمات حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، تجلی توحید بود. سخنان آن حضرت كه فرمودند «صبرا یا بنی الكرام» یا رضایت ایشان به رضای الهی یا این فرمایش ایشان به اصحاب كه «انما تنتقلون من دار الی دار»، همگی ناظر به این حقیقت است كه جان مایه حركت امام حسین (ع) و یاران ایشان، توحید و تجلّیات آن بوده است.آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به دعای معروفی كه معمولا در میلاد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خوانده می گردد و از آخرین مناجاتهای آن حضرت است، همه این كلمات نورانی را ظهور حق و رضایت به تقدیر الهی دانست، اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِی الْمَكَانِ عَظِیمُ الْجَبَرُوتِ شَدِیدُ الْمِحَالِ غَنِیٌّ عَنِ الْخَلاَئِقِ عَرِیضُ الْكِبْرِیَاءِ... و با اشاره به اینكه این كلمات، راهنمای ما برای نحوه زندگی است، خاطرنشان كرد: البته باید در كنار سخن گفتن از این حقیقت توحیدی، به آن عمل كرد. كلمه طیب یا همان اعتقادات صحیح، با عمل صالح به عالم بالا راه می یابد وگرنه حرف بی عمل در بازار حقایق، سودی ندارد، إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُرئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه هر كس استواری بیشتری داشته باشد و امتحانات بیشتری را پس دهد، می تواند مدعی عمل به این سخنان باشد، اصحاب اباعبدالله الحسین (ع) را نمونه بارز این معنا دانست و اظهار داشت: كسانی كه در مقابل آنان ایستادند، اصحاب جاه و حبّ دنیا بودند. اشقیایی بودند كه بصیرت خویش را از دست داده بودند و اصحاب امام حسین (ع) موحدان پاكباخته تسلیم حق بودندكه هر چه داشتند در راه حق به میدان آوردند. البته در این میان، هیچكس همانند شخص امام حسین (ع) از نظر روحی و جسمی مجروح نشد. آن حضرت هر چه داشت در راه حق داد و بنا به روایات، در روز عاشورا هر چه ضربه بر روح و جسم ایشان بیشتر می شد، صورتشان برافروخته تر و نورانی تر به انوار حق متعال می شد.آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با تاكید بر لزوم كوشش برای فهم هر چه بیشتر معارف عاشورا، اصل و غایت این معارف را «توحید» دانست و تصریح كرد: ظهور عملی این معارف در اجتماع، ترویج معروف و انذار نسبت به منكرات است.رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه امروز خط مواجهه موحّدان پاكباخته با ظالمان و اشقیا هم همان خط و مسیر عاشورا