مدیركل امور كمیسیون های پزشكی قانونی مطرح كرد؛

افزایش موارد شكایت از كادر درمان در سالهای اخیر

افزایش موارد شكایت از كادر درمان در سالهای اخیر مدیرکل امور کمیسیون های ستاد سازمان پزشکی قانونی اظهار داشت: خیلی از موارد شکایت از کادر درمان مربوط به برقراری ارتباط نادرست میان پزشک یا کادر درمان با بیماران است.


به گزارش آی وکیل به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بابک سلحشور با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه کادر درمان در ماه های اخیر به شدت پرمشغله و درگیر با موضوع مداوای بیماران کرونائی بوده اند، اظهار داشت: هرچند کادر درمان و پزشکان در حال گذراندن روزهایی پرمشغله و دشوارند و در یکسال گذشته متحمل لطمه های خیلی از ناحیه شیوع بیماری کرونا شده اند اما در این میان با راهکارهایی همچون برقراری ارتباط مناسب و تعامل درست با بیماران می توان تعداد زیادی از شکایات کادر پزشکی را کم کرد چونکه در مواردی حتی اگر قصوری هم اتفاق نیفتاده باشد، بیمار از برخورد نامناسب پزشک و یا کادر درمان شاکی می شود. وی با اشاره به راهکارهای کاهش موارد شکایت از کادر درمانی و پزشکان افزود: افزایش آگاهی و شناخت از موارد قانونی در اقدامات تشخیصی و درمانی که برای بیمار انجام می شود، منجر به کاهش تعداد شکایات می شود و سفارش جدی سازمان پزشکی قانونی کشور به همکاران شاغل در بخش های درمانی آنست که حتما در جلسات آموزشی سازمان که با موضوع قصور پزشکی تشکیل می شود، شرکت نمایند. سلحشور اشاره کرد: این دوره ها علاوه بر امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان، سبب افزایش آگاهی و شناخت آنان از موارد قانونی و به دنبال آن کاهش شکایات می شود برای اینکه در خیلی از پرونده های شکایت، کادر درمان از وجود آنچه بعنوان قصور مورد شکایت قرار گرفته ناآگاه هستند. مدیرکل امور کمیسیون های سازمان با انتقاد از بی توجهی به آموزه های قانونی در دوران تحصیل دانشجویان گفت: متأسفانه این نکات حتی در آموزش های دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی هم مغفول مانده، البته نه به این معنا که در تربیت دانشجویان پزشکی، پرستاری، مامایی و … کوتاهی شده بلکه اهمیت موضوع و تأثیر آن در پیش گیری از قصور برای دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی آنچنان که باید تبیین نشده است. وی ادامه داد: هرچند آموزه های قانونی و پزشکی قانونی دوره هایی است که دانشجویان گروه های پزشکی می گذرانند اما درخواست ما این است که معاونت های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی درباب برگزاری این دوره ها و نیز محتوا و اساتید آن با حساسیت و جدیت بیشتری برخورد کنند. همین طور از همکاران شاغل در کادر درمانی دعوت می نماییم برای پیش گیری از موارد قصور حتما در دوره های بازآموزی سازمان که به صورت مستمر توسط مراکز پزشکی قانونی استانها برگزار می گردد شرکت نمایند. سلحشور در ادامه در بیان راهکارهای کاهش شکایات از کادر درمانی اشاره کرد: نظارت بر مجموعه کادر درمان و عملکرد آنان در ارائه خدمات عامل دیگری است که در صورت اجرا به کاهش موارد قصور و البته شکایت از این همکاران منجر می شود. وی ادامه داد: بدون شک نظارت دقیق و همه جانبه بر روی یک مجموعه به خودی خود سبب کاهش هر چه بیشتر قصورها در ارائه خدمات و انجام وظایف خواهد شد. مدیرکل امور کمیسیون های سازمان رعایت اخلاق حرفه ای در مجموعه های درمانی و بهداشتی را نکته مهم دیگری در کاهش قصور عنوان و اشاره کرد: رعایت اخلاق حرفه ای و نگاه مهربانانه به بیمار در زمان ارائه خدمت در کاهش تعداد شکایات تأثیرگذار است، در بسیاری موارد بیماران به سبب برخورد و رفتار نامناسب از پزشک و یا پرستار شکایت می کنند و همین مورد تعداد شکایات از کادر درمانی را بیشتر می کند. وی تصریح کرد: کادر درمان به سبب مراجعه بیماران زیاد، شیفت های کاری فشرده و.. خصوصاً در ماه های اخیر و دوران همه گیری کرونا گرفتار خستگی مفرط هستند اما رعایت اخلاق حرفه ای و برخورد مناسب با بیمار درنهایت، کاهش تعداد شکایت ها و آرامش همکاران کادر درمانی را به دنبال خواهد داشت. سلحشور استاندارد بودن تجهیزات و لوازم پزشکی را عامل چهارم در کاهش تعداد شکایات برشمرد و اظهار داشت: وقوع تعدادی از قصورها گاهی ناشی از به کارگیری تجهیزات نامناسب و غیراستانداردی است که در بعضی موارد مورد استفاده قرار گرفته و موجب لطمه یا نقص عضو در بیماران گردیده است. بگفته وی توجه به سالم و بدون نقص بودن دستگاهها و تجهیزات پزشکی موجب پیش گیری از ایراد آزار به بیماران و به تبع آن کاهش قسمتی از شکایات صورت گرفته از کادر درمانی خواهد شد. مدیرکل امور کمیسیون های سازمان با اشاره به ثبت مواردی از شکایت و قصور در اعمال جراحی، ضمن سفارش به پزشکان در انتخاب درست بیماران برای انجام اقدامات درمانی، گفت: بطور قطع اگر بیمار درست و دقیق و برمبنای معیارها و استانداردهای تعریف شده خصوصاً برای اعمال جراحی انتخاب شود، شکایت در این خصوص بسیار کاهش خواهد یافت. سلحشور اشاره کرد: در مواردی ممکنست یک بیمار مورد اقدام درمانی قرار گیرد در صورتیکه دلیل علمی قابل توجیهی برای انجام آن اقدام وجود ندارد بدین سبب اگر در لطمه یا نقص عضوی در حین یا پس از اقدام درمانی به وجود آید و این لطمه یا نقص عضو منتسب به آن اقدام باشد به سبب آنکه اندیکاسیون های علمی جهت آن اقدام وجود نداشته قصور پزشک احراز می شود. مدیرکل امور کمیسیون های سازمان در ادامه به برقراری رابطه مؤثر و دوستانه بین پزشک و بیمار بعنوان یکی از مهم ترین عوامل در کاهش میزان شکایات اشاره و اشاره کرد: متأسفانه در بسیاری موارد شاهد کمرنگ شدن رابطه میان پزشک و بیمار هستیم و اینکه پزشکان گاه به سبب شلوغی مطب و یا مشغله های دیگر برای بیماران خود وقت کافی نمی گذارند و همین موضوع در گام اول سبب سلب اعتماد بیمار نسبت به پزشک می شود. وی افزود: بیماران بطور کلی به پزشک اعتماد می کنند و پزشک نیز باید با برقراری ارتباط درست از این حسن اعتماد بهره برده و توضیحات کامل و جامع را در مورد بیماری، روش های درمان و عوارض احتمالی ناشی از درمان ارائه و شرح حال دقیق نیز از بیمار ستاندن کند. سلحشور گفت: با برخورد صحیح پزشک، بیمار و همراهان او اطمینان حاصل می کنند که پزشک نهایت اهتمام و تلاش خودرا برای درمان و مداوای بیمار به کار می گیرد و همین اطمینان به وجود آمده میزان شکایات را کاهش خواهد داد. وی با اشاره به اینکه عدم ارتباط متقابل و گاهی نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار، زمینه شکایت را فراهم می آورد، اظهار داشت: اگر پزشک با بیماران همانند اعضای خانواده خود برخورد کند و به نحوی به بیمار ارائه خدمت کند که در صورت بروز بیماری یا مشکلی برای اعضای خانواده خود اقدام می کند؛ هیچ وقت شکایتی دراین زمینه اعلام نمی گردد.
مدیرکل کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی گفت: بیمار نباید این تصور را داشته باشد که پزشک به دنبال کسب درآمد است و برای بیمار وقت و دقت کافی را صرف نمی کند که البته قریب به اتفاق پزشکان ما به هیچ وجه چنین خصوصیتی ندارند و خدمت درست به بیمار در اولویت کاری آنان است اما همان درصد بسیار اندک نیز در جامعه بازخوردهای گسترده ای به وجود می آورد. سلحشور افزایش اطلاعات و آگاهی مردم در مورد بیماری و عارضه های آن و نیز منشور حقوق بیمار را عامل دیگری برای کاهش قصور و خطای پزشکی عنوان نمود و اظهار داشت: در وضعیت امروز که دسترسی به اطلاعات و اینترنت برای اکثریت مردم برقرار است، اطلاعات و آگاهی مردم در مورد بیماریها و عوارض آن بیشتر شده و با آگاهی اولیه در این خصوص به پزشک مراجعه می کنند. بگفته وی وقتی بیمار در مورد عارضه خود اطلاعاتی داشته باشد از پزشک در این خصوص سوالاتی می کند و چگونگی درمان و مراحل آنرا جویا می شود، همین مورد سبب می شود پزشک دقت خودرا در تشخیص بیماری و نیز تجویز دارو و اقدام درمانی افزایش دهد و به تبع آن میزان خطا هم کاهش پیدا می کند. مدیرکل امور کمیسیون های سازمان با اشاره به تلاش ها و خدمات جامعه پزشکی اشاره کرد: هر چند آمار قصور در سالهای اخیر با افزایش مواجه بوده اما در مقابل اقدامات درمانی و خدمات گسترده ای که پزشکان ارائه می کنند، تعداد شکایت و موارد قصور تأیید شده بسیار اندک و ناچیز است و نباید برمبنای میزان کم خطاهای پزشکی واقع شده، این حجم از تلاش ها و خدمات کل جامعه پزشکی زیر سوال برود. وی تصریح کرد: از آنجائیکه موارد قصور و خطاهای پزشکی حتی با تعداد اندک نیز در جامعه بازتاب های گسترده ای دارد همین میزان کم نیز بوسیله مراجع تعیین شده یعنی نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی کشور قابل پیگیریست و تلاش می شود به پرونده های قصور بحق و بدون هیچ نوع جانبداری رسیدگی شود. سلحشور با اعلان اینکه از پرونده های قصور در سال ۹۸ بنا به آمارهای موجود حدود ۵۲ درصد منجر به تبرئه پزشک گردیده و در ۴۸ درصد موارد پزشک محکوم گردیده است، تصریح کرد: با به کارگیری راهکارهای مطرح شده و توجه به بیماران و وقت گذاشتن برای آنان بطور قطع در آینده شاهد همین موارد اندک قصور نیز نخواهیم بود.

1399/10/30
22:58:27
0.0 / 5
1273
تگهای خبر: آرامش , استاندارد , اینترنت , پرونده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

وکلا

وکیل
وکالت قانونی

وکالت

مدافع

آگهی قانونی وکیل

وکیل دادگستری