رییس كانون سردفتران:

آزمون سردفتری ۲۵ آذرماه برگزار می گردد

آزمون سردفتری ۲۵ آذرماه برگزار می گردد آی وکیل: رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از برگزاری آزمون سردفتری در روز 25 آذرماه آگاهی داد.



به گزارش آی وکیل به نقل از ایسنا، علی خندانی در نشست خبری امروز ضمن اشاره به شروع به کار هیات مدیره جدید کانون سردفتران و دفتریاران اظهار داشت: انتخابات کانون هر سه سال برگزار می گردد و دوره هیات مدیره سه ساله است و با اتمام دوره سه ساله، افرادی که ثبت نام کردند وارد انتخابات می شوند.

وی با اشاره به اینکه متولی برگزاری انتخابات سازمان ثبت است اظهار داشت: ما شش دوره انتخابی را پشت سر گذاشتیم. هفتمین دوره انتخابات در ۲۸ مرداد سال جاری با ۴۴ سردفتر و ۱۵ دفتریار و بصورت الکترونیکی برگزار شد و احراز هویت هم بصورت چشمی بود. انتخابات با صحت کامل برگزار شد و کمتر از یک ساعت پس از انتخابات نتیجه قطعی اعلام گردید و انتخابات هم دو مرحله ای بود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: آزمون سردفتری در ۲۵ آذرماه سال جار برگزار می گردد.

وی افزود: مراسم تودیع معارفه هیات مدیره جدید سه شنبه هفته گذشته ۱۷ ابان ماه برگزار شد و رسما هیات مدیره هفتم ما آغاز به کار کرد. ترکیب هیات مدیره هم ۱۰ نفر است.

خندانی درباره ی عملکرد دوره گذشته هیات مدیره اظهار داشت: دوره قبلی ما با چالش های سنگینی مواجه بودیم که یکی سند خودرو بود و متاسفانه دفاتر اسناد را تحت تاثیر خود قرار داد و آثار و تبعاتش ادامه دارد و حوزه سردفتری را تحت تاثیر خود قرار داده که ان شاءالله در آینده به نتیجه برسیم. قانون اصلاح فضای کسب وکار هم از دیگر چالش های دوره قبلی ما بود. در دوره قبلی این قانون مصوب شد و امسال عملیاتی می شود و اجرای این قانون بی نظمی جدی ایجاد خواهد نمود ولی به هر حال تصویب گردید.

وی ضمن اشاره به تشکیل پژوهشگاه در کانون اظهار داشت: جای مرکز پژوهشی در کانون خالی بود پس تشکیل پژوهشگاه را شروع کردیم و در حال انجام می باشد و ظرف چندماه و پیش از پایان سال، پژوهشگاه کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل خواهد شد.

خندانی درباره ی بحث تصاویر از دفاتر اسناد رسمی اظهار داشت: خدمات و اسناد ما از سال ۹۲ به بعد بصورت الکترونیکی بوده است اما پیش از آن بصورت سنتی بود. ممکنست تخلفاتی در دفاتر دست نویس محقق شود و بحث جعل و اتفاقاتی مثل سیل امکان داشت بوقوع بیافتد پس از اواخر بهمن سال قبل در سراسر کشور کار آغاز شد و در ۱۳ استان تصویربرداری دفاتر شروع شده است و قریب به ۹۰ درصد تصویربرداری و اسکن دفاتر دست نویس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام در آزمون سردفتری تمام شده است، درباره ی تعداد ثبت نام کنندگان در این آزمون اظهار داشت: آمار قطعی ثبت نام کنندگان اعلام نشده است اما یکی دو روز آینده تعداد نهایی اعلام می شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: ملاک جذب در آزمون نمره تراز است و هر کس که تراز نمره را کسب کرده باشد به عنوان پذیرفته شده آزمون کتبی به سازمان ثبت معرفی می شود و پس از آن فرایندهای اختبار و کارآموزی و تعیین صلاحیت و... طی می شود.

وی درباره ی برگزاری همایش روز سند رسمی به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی اظهار داشت: همایش ۶ دی ماه برگزار می گردد. دو سال به علت کرونا آنرا برگزار نکردیم. امسال احتمالاً بین بازه زمانی اول تا ۴ دی ماه برگزار می گردد.

وی افزود: حالا حدود ۱۸۰۰ دفتر اسناد رسمی در شهر تهران، ۲۲۰۰ دفتر در استان تهران و در مجموع ۸۴۱۶ دفتر اسناد رسمی فعال در سراسر کشور فعال است. البته تعداد دفاتر اسناد رسمی حدود ۹ هزار دفتر است که تعدادی از آنها غیرفعال هستند. مطابق قانون قبلی ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر باید جذب می شدند که اجرا و عملیاتی نشد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها با عنایت به سابقه تاریخی و از زمانی که در شورای رقابت مطرح و سال قبل تصویب گردید و الان در حال اجرا می باشد، آثار و پیامدهایی دارد که حاکمیت نظام حقوقی کشور را گرفتار بی نظمی جدی خواهد نمود. همین طور نحوه کار و جذب سران دفاتر مطابق قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها خواهد بود اما در مورد کم و کیف آن باید ببینیم به چه شکل پیش خواهد رفت.
خندانی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد درآمد بابت مساله بیمه و بازنشستگی به کانون سردفتران واریز می شود، اظهار داشت: ۱۵۲۰ بازنشسته و ۱۵۲۷ مستمری بگیر داریم و حدود ۳۰۵۰ نفر سرجمع آنها می شود که از درصد اعلام شده، حقوق این افراد واریز می شود. ما تلاش در جهت اصلاح وضع معیشتی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را داریم و ۸۰ درصد به حقوق بازنشستگان ما اضافه و در این دوره محقق شد. حقوق بازنشستگی برای سردفتر بازنشسته با ۳۰ سال سابقه حدودا ۱۶ میلیون است.
وی اضافه کرد: موضوع دیگر بحث درمان جامعه هدف ما است که ارقام بالایی را به خود اختصاص می دهد.
خندانی ضمن اشاره به اقدامات الکترونیک کانون سردفتران اظهار داشت: درباب تنظیم اسناد برای زندانیان طرحی در دستور کار قرار گرفته که تنطیم اسناد برای زندانیان بصورت الکترونیکی باشد. فضای الکترونیکی بین زندان و دفترخانه برقرار می شود که آن دغدغه برطرف شود و دیگر نیازی به اعزام زندانی به دفترخانه نیست.
وی ضمن اشاره به سامانه سند من اظهار داشت: هر کسی که خواهان دریافت خدمات ثبتی است می تواند با برقراری ارتباط با نزدیک ترین دفترخانه، مدارک را بصورت الکترونیکی ارسال کرده و تنها علت حضور افراد در آینده ای نزدیک به دفاتر فقط احراز هویت است.
خندانی ضمن اشاره به اسناد ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: کار در این رابطه دشوار است اما ایرانیان خارج از کشور مشکلاتی دارند چونکه هر سندی را نمی توانند ثبت کنند. تنها سندی که در کنسولگری ها صورت می گیرد، وکالتنامه است. ایرانی خارج از کشور با حضور در کنسولگری وکالتی را تنطیم می کند اما وکالت جوری تنطیم می شود که کلیه اموال فرد قابلیت انتقال دارد. مقرر است که اقداماتی صورت بگیرد که این افراد بدون صرف هزینه های سنگین و رفت و آمد اسناد خودرا ثبت کنند.

خندانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه درآمد تعدادی از دفاتر اسناد رسمی هنوز بالاست چرا دهک بندی از درآمدها اعلام نمی شود؟ اظهار داشت: بحث تعیین سقف درآمدی دفاتر از اقدامات دوره گذشته کانون بود. این سقف تا الان به یک پنجم هم نرسیده و بیش از ۸۰ درصد دفاتر نتوانستند سقف درآمدی را پر کنند. تا الان افزایش سقف در کشور نداشتیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: بیش از ۶۰ دفاتر ما در دهک های پایینی هستند و دفاتری هستند که از حد استاندارد پایین ترند و ضررده هستند.

وی افزود: مسئله توزیع اسناددغیر دولتی هم داریم که بدنبال تأیید مصوبه از طرف هیأت دولت هستیم تا اسناد رهنی بانکها در قالب تنظیم اسناد قرار گیرند تا بصورت یکنواخت بین دفاتر توزیع شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی در خصوص این که دفاتر اسناد رسمی گلایه هایی در ارتباط با ثابت بودن هزینه های حق التحریر ثبتی باوجود افزایش تورم دارند و قرار بود هیأت مدیره با رییس قوه قضائیه در این رابطه دیدار داشته باشد و نتیجه آن چه شد؟ اظهار داشت: مطابق قانون دفاتر، باید هر ۴ سال یک دفعه حق التحریرها تغییر کند اما حق ثبت ها متعلق به سال ۹۹ است و با عنایت به میزان تورم سال ۹۹ در نظر گرفته شده است. میزان افزایش تورم را در این چند سال داشتیم اما حق ثبت ها تغییر نکرده است. دفاتر اسناد رسمی متأثر از این تورم ها است اما حق ثبت ها برای سه سال قبل است این در شرایطی است که سردفتران مشکلاتی را در ارتباط با پرداخت هزینه ها و حقوق به کارمندان دارند.

خندانی اضافه کرد: سال ۹۹ تحریر یک وکالت کاری ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت و باوجود میزان تورم هنوز هزینه تحریر وکالت در سال ۱۴۰۱ همچنان ۱۰۰ هزار تومان است. بر این اساس با سازمان ثبت هم جلساتی داشتیم. رییس قوه قضائیه اعلام نموده که این مورد قابل تجدید نظر است. منتظر امضای رییس قوه قضائیه هستیم تا افزایش تحریرها تصویب و اعمال شود و خواسته ما از رییس قوه قضائیه این هست که سرعت عملی در این رابطه به خرج دهند چونکه مشکل همه همکارانم است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که قرار بود خدمات جدید همچون ثبت فرش های دستباف و طلا به دفاتر واگذار شود؟ اظهار داشت: یک سری برون سپاری هایی داریم که در حال انجام می باشد و یک سری مسائل خارج از قوه قضائیه درحال پیگیری است. ممکنست فرش دستباف در کشور خریداری شود که به اندازه یک ماشین ارزش دارد و باید مسئله تثبیت مالکیت آنها پیگیری شود که این مورد درحال پیگیری است. ثبت برخی اموال همچون سهام، طلا و جواهرات و فرش در مرحله اقدام است و در آینده ای نزدیک صورت می گیرد. در مرحله اول بحث ثبت فرش های نفیس پیگیری و اجرا می شود.




1401/08/22
08:26:23
0.0 / 5
390
تگهای خبر: استاندارد , اسناد رسمی , اموال , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

وکلا

وکیل
وکالت قانونی

وکالت

مدافع

آگهی قانونی وکیل

وکیل دادگستری