عیسی امینی:

آرای هیات های انتظامی موسسات خصوصی قابل اعتراض در دادگاه های حقوقی است

آرای هیات های انتظامی موسسات خصوصی قابل اعتراض در دادگاه های حقوقی است آی وکیل: «آرای گوناگون دادگاه های حقوقی خصوصاً رأی اخیر شعبه 42 دیوانعالی کشور، بیان کننده آنست که آرای هیات های انتظامی موسسات خصوصی، همچون دانشگاه آزاد اسلامی قابل اعتراض نزد دادگاه های حقوقی است.»



به گزارش آی وکیل به نقل از ایسنا، عیسی امینی رئیس پیشین کانون وکلای دادگستری مرکز در یادداشتی با عنوان «تحلیلی بر صلاحیت» با این مقدمه آورده است:

۱-حسب اصول ۳۴، ۱۵۹ و ۱۶۶، اصل بر حق دادخواهی مردم نزد دادگستری است و احراز صلاحیت دادگاه، مستلزم «اثبات» نیست و تشخیص صلاحیت نیز بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

۲-حسب آرای گوناگون شعب و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، اعتراض به این آراء در صلاحیت دیوان عدالت اداری نبوده و شعب دیوان عدالت فقط صالح بر رسیدگی به اعتراض به آرای انتظامی مراجع و دانشگاه های دولتی است. پس قبح «استاندارد دوگانه» اجازه نمی دهد که آرای انتظامی دانشگاه ها و مؤسسات دولتی قابل اعتراض در مرجع قضایی (دیوان عدالت اداری) باشد ولی آرای مراجع انتظامی دانشگاه آزاد اسلامی نزد هیچیک از مراجع قضایی قابل ترافع نباشند. به عبارتی، هیچ توجیهی وجود ندارد که این دانشگاه خودرا محق در قطعی تلقی نمودن آرای داخلی خود بطور استثنائی بداند.

۳-دانشگاه آزاد به استناد مصوبه مورخ ۱۲/ ۰۶/ ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، رأی مراجع خودرا قطعی می داند. حال آنکه بنابر مراتب ذیل و به ویژه با تمسک به مبانی رأی اخیر شعبه محترم چهل و دو دیوانعالی کشور این استنباط مردود است:

اولاً؛ حسب اصل ۱۵۹ قانون اساسی، تعیین صلاحیت دادگاه با قانون است و مطابق اصل۸۵ قانون اساسی، مرجع تصویب قانون، مجلس است.

ثانیاً؛ قانون از حیث مرجع، مراحل و شرایط تصویب و تأیید متفاوت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.
ثالثاً؛ برابر اصول مزبور و اصول ۹۱ و ۹۴ قانون اساسی، مصوبات مجلس، «قانون» بوده و در سلسله مراتب اعتباری قوانین، تنها قانون فرادست بر مصوبه مجلس، قانون اساسی کشور است.

رابعاً؛ در حقوق اساسی، اصل بر صلاحیت ذاتی مجلس در امر قانونگذاری است مگر آنکه قانون اساسی استثنائاً، متفاوت عمل کرده باشد. جالب آنست شورای عالی انقلاب نیز در هشتاد و هشتمین مصوبه خود در تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۶۵ تاکید دارد مصوبات آن «در حکم قانون است» نه خود قانون. به عبارتی، تحت لوای قانونِ مجلس است نه همسان یا ناسخ آن.

خامساً؛ حق اشتغال مردم، مبتنی بر اصل ۲۲ قانون اساسی و از حقوق بنیادین است و سلب آن ممکن نیست مگر به حکم قانون.

سادساً؛ صلاحیت و مداخله هیأت های انتظامی در امر ترافعی است و در نتیجه، سلب حق ترافع نزد مراجع قضایی، سپردن قطعی قضاوت به مراجع اداری و سلب حق نظارت قضایی است که برخلاف اصول ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی است. ضمناً این دیدگاه مبتنی بر قاعده ی لزوم شناسایی حق استماع دعوا در امر اداری نیز است.

سابعاً؛ نظم و سلسله مراتب در بین موازین قانونی اجازه نمی دهد قواعد فرودست، قواعد فرادست را گرفتار بی نظمی و بی نظمی در حق عمومی بسازد.

ثامناً؛ مبنای وضع و تأسیس شورای انقلاب فرهنگی و دستور تشکیل آن نمی تواند، سلب حق ترافع، حق نظارت قضایی و محدود سازی جایگاه قانون عادی کشور باشد و ورود آن نیز ذاتاً در قالب امور فرهنگی است. به ویژه آنکه قضات فقط مکلف به اجرای «قانون» هستند و نه فقط می تواند مصوبه مغایر با قانون را اجرا نکند بلکه مکلف به عدم اجراست.

۴-مقصود از این مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر فرض محال آنکه آنرا قانون تلقی نماییم، قطعیت تصمیم دانشگاه در شئون تخصصی علمی، آموزشی و پژوهشی بوده است نه احکامِ متضمن اخراج و تعلیق و سایر مجازات انتظامی اینطور موسسات همچون دانشگاه آزاد که با ماهیت ترافعی و سلب حق است. خصوصاً آنکه در مقابل اذعان داشته باشیم که آرای سایر دانشگاه ها، مؤسسات خصوصی، کانون های صنفی و ملی و غیره قابل اعتراض نزد مراجع قضاوتی هستند.

نکته مهم، تفاوت مفهومی قطعیت در حقوق اداری و آیین دادرسی مدنی و کیفری است. در حقوق اداری به مفهوم «پایان مراحل رسیدگی مراجع شبه قضایی» و «قطعیت از حیث قابلیت اجرا» است نه تعیین تکلیف برای مرجع قضایی و سلب صلاحیت عام آن. برای مثال، دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی بر اعتراض به کلیه آرای «قطعی» مراجع شبه قضایی دارد و اتفاقا شروع صلاحیت آن نیز با قطعیت اداری است.

جالب تر آنست در آیین دادرسی مدنی نیز با دو واژه «قطعیت ظاهری» و «قطعیت واقعی» در آرای غیابی و باب واخواهی مواجه می شویم. یعنی رای غیابی بعد از انقضای مهلت ها، از حیث اجرا، قطعی است ولی از جهت قابلیت اعتراض در آن دادگاه قطعی نیست.

از این رو است که رویه قضایی کشور، چه در مورد آرا و تصمیمات مراجع دانشگاه آزاد و چه سایر مراجع شبه قضایی، بر حق اعتراض معترض در یکی از مراجع قضایی کشور تاکید دارد. در پایان، امیدوار هستم این یادداشت کوتاه یاور مردم در حق ترافع نزد محاکم در چنین مواردی باشد.






منبع:

1402/02/19
09:53:56
0.0 / 5
322
تگهای خبر: استاندارد , تخصص , حقوق , دادگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

وکیل مدافع

بررسی وکیلها

کانون وکلا

مدافع
کانون وکلا

محکمه

دادگستری