۲۲۹ هزار و ۳۹۴ مورد ملاقات مردمی در تیرماه توسط مسؤلان قضایی در کشور به گزارش آی وکیل، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از انجام تعداد 229 هزار و 394 مورد ملاقات مردمی توسط مسؤلان قضایی سراسر کشور در تیرماه سالجاری اطلاع داد. به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاستهای قوه قضائیه بوده و عمده ترین وظایف مسؤلان قضائی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به صورت منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خودرا با مسؤلان قضائی در بین بگذارند. به همین منظور رییس عدلیه به مقامات قضائی دستور داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسایل و مشکلات حقوقی و قضائی آنها در قالب قانون را در زمره اولویت های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند. ۲۲۹ هزار و ۳۹۴ مورد ملاقات مردمی در تیرماه توسط مسؤلان قضائی سراسر کشور انجام شد در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدارهای مردمی خود با هدف رسیدگی به مسایل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضائی و همین طور لطمه شناسی روندها و رویه های موجود در واحدهای قضائی، با حاضرشدن در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به درخواست های حقوقی و قضائی مراجعان رسیدگی کرد و اظهار داشت: آگاهی بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسایل و موضوعات قضائی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقات های امروز، من متوجه شدم که خیلی از شما عزیزان، درصورتیکه از آگاهی لازم در حوزه مسایل حقوقی و قضائی برخوردار بودید، در سرمایهگذاری ها و فعالیتهایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضائی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضائی و هم وظیفه نظام رسان های کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضائی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید. وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضائی که بعضاً منجر به سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد می شود، مقوله ی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون گرفتن تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار می دهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما می رود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بیجا به کسی نداشته باشیم. ملاقات های مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در گفت وگو با میزان، درباره ی ملاقات های مردمی مقامات قضائی سراسر کشور در تیرماه سال ۱۴۰۴، اظهار داشت: در تیرماه سالجاری تعداد ۲۲۹ هزار و ۳۹۴ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۴ هزار و ۵۲۴ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۰ هزار و ۴۶۵ مورد در ارتباط با دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد در ارتباط با ملاقات سایر مسؤلان قضائی است. وی اضافه کرد: استان فارس با ۲۸ هزار و ۹۰ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رییس کل دادگستری استان سمنان با یک هزارو ۴۱۴ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همین طور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با یک هزار و ۱۵۰ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: اولویت موضوع درخواست های مردم در ملاقات های صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواست های در ارتباط با زندانیان شامل تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و …، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده ها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و سرعت بخشیدن به رسیدگی و اجرا، ارشاد و راهنمایی، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضائی و اداری و وکلا و کارشناسان و دفاع از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است. اهم پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ی اهم پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تیرماه، اظهار داشت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۲۲۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۱۹۸ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۲۸۴ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۶۶ مورد وقت گرفتن شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۲۴۴ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۵۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۵۶ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۹۰ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است. پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات رفاهی درباره ی پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۷۲۳ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۳۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری های کل استانها ارسال شده همین طور ۲۴۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۸۸ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شده است. استانهای اصفهان، اردبیل، البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ یک از نامه های استانهای خراسان شمالی، سمنان، کردستان، همدان در در تیرماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است. حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه وی در ادامه درباره ی حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور دارند. همچنین در ایام زوج احدی از معاونان رییس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمع های قضائی تهران در اداره کل به صورت مرتب حضور می یابند. لیستی از مالباختگان تجمعات و پرونده های کثیرالشاکی از اداره ملاقات ها گرفتن و با برخی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضائی خود به این اداره کل مراجعه می کنند دیدار و به پرونده های آنها رسیدگی می کنند. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در تیرماه معاونان دادگستری کل استان و سرپرستان مجتمع های قضائی تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۶۰ نفر را ملاقات؛ درخواست های آنان را ملاحظه و دستورات لازم را صادر کرده اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۲۰۸ مورد تقاضای مردمی بوده اند. برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضائیه رفاهی درباره ی برگزاری میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: مطابق دستور رییس حوزه ریاست قوه قضائیه در جهت خدمت به نمازگزاران تهرانی از شروع بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد برگزاری نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست ها و ارشاد متقاضیان مشغول می شوند. درخواست های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می شود و نتیجه از راه پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می شود. تعداد درخواست های دریافتی در این ماه ۶۵ مورد بوده است. گزارش آماری ملاقات های مدیر کل ارتباطات قوه قضائیه در چارچوب میز خدمت مساجد در راستای تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورایعالی قضائی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که فرمودند: در تمامی ایام سال، به خصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسایل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در جهت رفع این مسایل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسؤلان قضائی در مساجد و در بین اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسؤلان قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید. میز خدمت قضائی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و برخی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می گردد. در این ماه تعداد ۶۱ مورد درخواست مردمی دریافت شد. بطور خلاصه، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ی ی اهم پیگیری های انجام شده توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در تیرماه، عنوان کرد: در عرصه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۲۲۳ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۱۹۸ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۲۸۴ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۶۶ مورد وقت گرفتن شده از مراجع قضائی برای ارباب رجوع، ۲۴۴ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۵۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۵۶ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۹۰ مورد اطلاع رسانی به متقاضی انجام شده است. رفاهی درباره ی ی پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۷۲۳ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۳۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری های کل استانها ارسال شده همچنین ۲۴۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۸۸ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضائی ارسال شده است. در امتداد تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ که فرمودند: در تمامی ایام سال، به ویژه به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در راستای حل این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولین قضائی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولین قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید. 1404/06/02 13:45:46 0.0 / 5 12 تگهای خبر: پرونده , حقوق , دادستان , دادستان عمومی این مطلب آی وکیل را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط عاقبت محکومیت 5 متهم در پرونده معدن طبس دو مزایده اموال متهمان پرونده کینگ مانی بازهم بلاتکلیف حکم اعدام عامل دوم جنایت بیرم فارس اجرا شد مکاتبه رسمی با سازمان ملل برای پیگیری جنایات جنگ 12 روزه نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۱