250 هزار مورد ملاقات مردمی توسط مسؤلان قضایی تمام کشور انجام شد به گزارش آی وکیل، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه از انجام تعداد ۲۵۰ هزارو ۷۳ مورد ملاقات مردمی توسط مسؤلان قضایی تمام کشور در مهرماه سالجاری اطلاع داد. به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاستهای قوه قضائیه بوده و عمده ترین وظایف مسؤلان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استان ها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خودرا با مسؤلان قضایی در بین بگذارند. به همین دلیل رئیس عدلیه به مقامات قضایی فرمان داد ملاقات با مردم و استماع و رفع مسایل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها در چهارچوب قانون را در زمره اولویت های کاری خود بگنجانند و در برگزاری دیدارهای مردمی استمرار و مداومت داشته باشند. در این راستا، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدارهای مردمی خود با هدف رسیدگی به مسایل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضایی و همینطور صدمه شناسی روندها و رویه های موجود در واحدهای قضائی، با حاضر شدن در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به درخواست های حقوقی و قضایی مراجعان رسیدگی کرد و اظهار داشت: آگاهی بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در عرصه مسایل و موضوعات قضایی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت می باشد. در همین ملاقات های امروز، من متوجه شدم که خیلی از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در عرصه مسایل حقوقی و قضایی برخوردار بودید، در سرمایه گذاری ها و فعالیتهایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضایی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضایی و هم وظیفه نظام رسان های کشور است؛ خود شما بزرگواران هم نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضایی خود و دوستان و آشنایانتان هم جهد و کوشش داشته باشید. وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضایی که بعضاً منجر به سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد می شود، مقوله ی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون دریافت تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار می دهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما می رود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بیجا به کسی نداشته باشیم. گزارش ملاقات مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در گفت وگو با میزان، درباره ی ملاقات های مردمی مقامات قضایی سرتاسر کشور در مهرماه سال ۱۴۰۴، اظهار داشت: در مهرماه سالجاری تعداد ۲۵۰ هزار و ۷۳ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سرتاسر کشور انجام شده که تعداد ۱۶ هزار و ۴۵۷ مورد آن متعلق به رؤسای کل دادگستری استان ها و تعداد ۱۲ هزار و ۷۲۴ مورد در ارتباط با دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استان ها بوده و بقیه موارد در ارتباط با ملاقات سایر مسؤلان قضایی است. وی ادامه داد: استان خراسان رضوی با ۲۸ هزار و ۵۰۴ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با هزار و ۳۰۵ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همینطور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان هم با هزار و ۵۷۰ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: اولویت مبحث درخواست های مردم در ملاقات های صورت گرفته در استان ها به ترتیب درخواست های در ارتباط با زندانیان شامل تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و …، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده ها و استماع مباحث طرفین، ارشاد و راهنمایی، پیگیری پرونده، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است. اهم پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ی اهم پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در مهرماه، اظهار داشت: در عرصه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۳۳۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۱۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۳۸۶ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۴۰ مورد وقت دریافت شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۲۰۱ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۵۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضائی، ۴۳ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۴۵ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است. پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات رفاهی درباره ی پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۶۲۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۴۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری های کل استان ها ارسال شده همینطور ۵۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۴۳ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است. استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان، همدان، یزد مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ یک از نامه های استان بوشهر، خراسان شمالی، قم، کردستان در در مهر ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است. حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه ایشان در ادامه درباره ی حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور می یابند. همینطور در ایام زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان و یا سرپرستان مجتمع های قضایی تهران در اداره کل به طور مرتب حضور می یابند. لیستی از مالباختگان تجمعات و پرونده های کثیرالشاکی از اداره ملاقات ها دریافت و با برخی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل رجوع می کنند دیدار و به پرونده های آنها رسیدگی می کنند. مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در مهر ماه معاونان دادگستری کل استان و سرپرستان مجتمع های قضایی تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه تعداد ۱۶۳ نفر را ملاقات؛ درخواست های آنان را ملاحظه و دستورات لازم را صادر کرده اند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه پاسخگوی تعداد ۲۰۲ مورد تقاضای مردمی بوده اند. وی اضافه کرد: دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۹۶ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند. برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران با دستور ریاست قوه قضائیه رفاهی درباره ی برگزاری میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: براساس دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در امتداد خدمت به نمازگزاران تهرانی از شروع بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد برپایی نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواست ها و ارشاد متقاضیان مشغول می شوند. درخواست های دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام می شود و نتیجه بوسیله پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی می شود. در این ماه ۱۲۱ نفر ملاقات شدند و تعداد درخواست های دریافتی در این ماه ۷۲ مورد بوده است. گزارش آماری ملاقات های مدیر کل ارتباطات قوه قضائیه در قالب میز خدمت مساجد در امتداد تأکیدات ریاست قوه قضائیه در جلسه شورایعالی قضایی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ اظهار داشت: در تمامی ایام سال، بویژه به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسایل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در امتداد حل این مسایل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسؤلان قضایی در مساجد و در بین اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسؤلان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید. میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضائی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و برخی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار می گردد. در این ماه تعداد ۲۳۲ نفر ملاقات شدند و به تعداد ۱۷۸ مورد درخواست مردمی دریافت شد.مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در رابطه با ی اهم پیگیری های انجام شده توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در مهرماه، گفت: در زمینه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۳۳۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۱۰ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۳۸۶ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۴۰ مورد وقت دریافت شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۲۰۱ مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۵۰ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۴۳ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۴۵ مورد اطلاع رسانی به متقاضی انجام شده است. رفاهی در رابطه با ی پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۶۲۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۴۸ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستری های کل استانها ارسال شده همچنین ۵۰ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۴۳ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است. در امتداد تأکیدات ریاست قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ گفت: در تمامی ایام سال، بخصوص به مناسبت ایام و اعیاد پیش رو، هرچه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حاضر شوید و از نزدیک و بدون واسطه، مسائل و مشکلات مردم را استماع کنید و در حد توان و مقدورات قانونی، در امتداد حل این مسائل و مشکلات اقدام کنید، حضور مسئولان قضایی در مساجد و در میان اجتماعات مردمی نباید کمرنگ شود؛ حاضر شدن مسئولان قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه امر مطلوب و لازمی است، اما کافی نیست و باید هم در این مرکز بیشتر حاضر شوید و هم هر چه بیشتر در مساجد و اجتماعات مردمی حضور یابید تا مستقیم با مردم ارتباط بگیرید. منبع: ivakil.ir 1404/08/30 10:19:32 0.0 / 5 4 تگهای خبر: پرونده , حقوق , دادستان , دادستان عمومی این مطلب آی وکیل را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط پاکسازی کانون های لطمه خیز سمنان دستور قاطع برای ساماندهی محلات جهادیه هشدار دادستان تهران درباره ی پزشکان جعلی سودجستن از ظرفیتهای مردمی رمز گسترش عدالت و تحکیم آرامش است تاکید اژه ای بر تقویت انسجام ملی و مواجهه با ناهنجاری های اجتماعی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۹ بعلاوه ۲