واكنش ها به گزارش خبرگزاری مهر؛

حذف تبلیغات كاذب و اغواگرانه از رسانه ملی

حذف تبلیغات كاذب و اغواگرانه از رسانه ملی به گزارش آی وكیل گزارش انتشار یافته از تبلیغات یك محصول آرایشی در رسانه ملی با واكنش های بسیاری در فضای مجازی همراه شد كه در نهایت وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای این تبلیغات را كاذب و اغواگرانه معرفی نمود.


خبرگزاری مهر؛ گروه سلامت- ساناز باقری راد: چندی قبل مطلبی در مورد مجوزهای درمانی و تبلیغاتی محصولات رشد و تقویت مو و نمایش آنها در صدا و سیما، در خبرگزاری مهر منتشر گردید. به دنبال پیگیری های خبرنگار مهر نسبت به وضعیت مجوز داشتن یكی از محصولات تبلیغی تقویت موی سر در رسانه ملی، مشخص شد كه این محصول تنها دارای مجوز آرایشی بوده و حق تبلیغات بعنوان یك محصول درمانی را ندارد. بعلاوه بر مبنای پاسخ مسئولان سازمان غذا و دارو به خبرگزاری مهر و استعلام های این سازمان، مشخص شد كه محصول مورد نظر فاقد مجوز درمانی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بوده و ادعای درمانی بودن آن غیر قانونی می باشد. در این خصوص شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در پاسخ به خبرگزاری مهر، درباره اینكه آیا محصول تقویت موی «ب» كه در رسانه ملی هم تبلیغات رسمی می كند مجوز دارد یا خیر، اظهار داشت: طبق استعلامات انجام شده، این محصول هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد در نتیجه طبق قانون نمی تواند بعنوان یك محصول درمانی تبلیغات كند. شعیبی افزود: محلول تقویت موی «ب» تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یكی از دانشگاه های علوم پزشكی كشور، بعنوان یك محصول آرایشی مجوز دریافت كرده و تنها می تواند بعنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت كند. وی با اشاره به اینكه تبلیغات این محصول بعنوان یك محصول درمانی به علت نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو كاملاً غیر قانونی می باشد، تصریح كرد: این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح كند اما مطالبی كه در تبلیغات آن در خصوص پیشگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود كاملاً غیرقانونی می باشد. سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه محلول تقویت موی «ب» فاقد مجوز تبلیغات از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، خاطرنشان كرد: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی هم از مراجع ذی صلاح مجوز ندارد. بنابراین سازمان صدا و سیما موظف است نسبت به مجوز و پروانه های فعالیت این محصول اقدام و آنها را بررسی كند.واكنش كاربران فضای مجازی به توجهی مسئولان به سلامت مردمبه دنبال انتشار این مطلب و اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو، مبحث تبلیغات بدون مجوز درمانی این محصول در صدا و سیما در فضای مجازی هم دست به دست شد. به صورتی كه خیلی از كاربران توئیتر نسبت به بی توجهی دستگاه های متولی به سلامت مردم واكنش نشان دادند.

در این میان حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم به دنبال انتقادات گسترده كاربران فضای مجازی به عدم نظارت صدا و سیما و وزارت بهداشت بر تبلیغ محصولاتی كه به سلامت مردم مرتبط می باشد، با انتشار پستی در توئیتر واكنش نشان داد و نوشت: «مكاتبه كردیم، گزارش دادیم و پاسخ یك كلام است، پول نداریم پس حق داریم!»
از سوی دیگر در كنار پیچیده شدن این خبر در فضای مجازی، برخی رسانه ها و روزنامه های دیگر هم بعد از گزارش خبرگزاری مهر، این مورد را پیگیری و مطالبی منتشر نمودند.جوابیه وزارت بهداشت: تبلیغات كاذب محصول درمان ریزش موی «ب» در صدا و سیمابا گذشت چندین روز از این مورد هم روابط عمومی رسانه ملی طی جوابیه اعلام نمود: «ادعاهای مطرح شده در بعضی رسانه ها و اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو نسبت به تبلیغات محصولات بهداشتی بدون مجوز در صدا و سیما، كذب بوده و مجوزهای این محصول نزد اداره كل بازرگانی صدا و سیما موجود است.»با وجود جوابیه روابط عمومی رسانه ملی در این خصوص و كذب خواندن گزارش خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت هم طی اطلاعیه ای اعلام نمود: «تبلیغ كاذب و اغواگرانه محصول درمان ریزش موی «ب» در صدا و سیما».

در این اطلاعیه آمده است: محصول تقویت موی «ب» كه در بخش آگهی های بازرگانی برخی شبكه های صدا و سیما تبلیغ می شود، صرفاً دارای پروانه ساخت از یكی از دانشگاه های علوم پزشكی بوده، اما نمی تواند با ادعای درمانی تبلیغ شود. این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح كند اما مطالبی كه در تبلیغات آن در خصوص پیشگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود، مصداق تبلیغات كاذب و اغواگرانه كالای سلامت محور بوده و غیرقانونی می باشد.رئیس سازمان نظام پزشكی واكنش نشان داددر پی این مورد محمدرضا ظفر قندی رئیس كل سازمان نظام پزشكی در نامه ای خطاب به شورای نظارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استعلام محتوای تبلیغات در رابطه با حوزه سلامت مردم در زمینه اقلام دارویی و پزشكی، مواد خوراكی و آشامیدنی از سازمان نظام پزشكی تاكید نمود. در این نامه آمده است: شورای محترم نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، با عنایت به مشاهده مكرر و رو به افزایش انجام تبلیغات غیر صحیح و گمراه كننده در رابطه با حوزه سلامت مردم در زمینه اقلام دارویی و پزشكی، موارد خوراكی و آشامیدنی صدمه رسان به سلامت مردم در شبكه های مختلف رسانه ملی و با عنایت به تكلیف قانونی سازمان نظام پزشكی مصرح در ماده ۳ قانون این سازمان (پیوست شماره ۱) در جهت ارزیابی و اعلام نظر در مورد صحت محتوای تبلیغات، خواهشمند است اقدام لازم جهت پیشگیری از این روند غیر قانونی و تاكید بر لزوم استعلام محتوای تبلیغات مذكور از سازمان نظام پزشكی در دستور كار آن شورای محترم قرار گیرد. لازم به ذكر است كه مكاتبه و تذكر این سازمان به رئیس محترم رسانه ملی در این زمینه (پیوست شماره ۲) بدون پاسخ مانده و شكایت سازمان نظام پزشكی به آن شورای محترم در جهت تكلیف قانونی و بر مبنای رعایت مصالح مردم انجام و پیگیری لازم صورت می گیرد. بعد از رسانه ای شدن تخلفات صدا و سیما در نظارت بر روی نمایش این گونه آگهی های بازرگانی و واكنش برخی دستگاه های مسئول، یعقوب شیویاری عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با تبلیغ بعضی از محصولات سلامت محور در تلویزیون كه مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، اظهار داشت: تبلیغ هر كالایی كه به سلامت مردم مربوط می شود، باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد. تبلیغ كالاهای سلامت محور بدون تأیید وزارت بهداشت در صداوسیما به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، چون كه مردم به صدا و سیما اعتماد دارند و تداوم این كار می تواند به باور عمومی جامعه لطمه وارد كند.

شیویاری اظهار داشت: وزارت بهداشت و درمان باید به تبلیغ كالاهای سلامت محور ورود كرده و با متخلفین برخورد كند، صداوسیما نباید به راحتی اجازه تبلیغ كالایی را بدهد كه امكان دارد، سلامت مردم را به خطر بیندازد. كمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی در صداوسیما با نمایندگان این سازمان جلسه ای برگزار خواهند كرد.

وی با انتقاد از عملكرد رسانه ملی در پخش آگهی های بازرگانی، خاطرنشان كرد: متأسفانه حجم آگهی های بازرگانی صداوسیما بیش از اندازه شده است. درصد پخش تبلیغات در تلویزیون آنقدر زیاد شده كه تأثیر منفی گذاشته است و این تأثیر منفی هم برای كالاهایی است كه مورد تبلیغ واقع می شود و هم برای سایر برنامه های صداوسیماست كه از هدف خود باز می مانند. به دنبال این مورد هم حسام الدین آشنا، نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما طی مكاتبه ای با غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس این شورا نسبت به تبلیغات پرتكرار تجاری صدا و سیما اعتراض كرده بود. و از جانب دیگر محمدحسین رنجبران، مدیر كل روابط عمومی صدا و سیما در واكنش به اقدام آشنا اعلام نمود: در بودجه به سازمان صدا و سیما اجبار می كنند كه باید بیشتر از دو هزار میلیارد تومان در سال را از محل آگهی ها درآمد كسب كند بعد نامه می زنند كه چرا تبلیغات این قدر زیاد است؛ در این شش سال ابتدا به بهانه برجام و بعدش در فراق ازدست دادن آن آنچنان تولید و تولیدكننده را به فراموشی می سپارند كه هرچه می گردیم از تولید كنندگان بزرگ كشور تبلیغ نماییم یا توانایی تبلیغ ندارند یا عطای تولید را به لقایش بخشیده اند.سخنگوی سازمان غذا و دارو: محصول مو رد نظر هنوز مجوز درمانی دریافت نكرده استپس از رسانه ای شدن این جوابیه هم شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار مهر و در مورد ادعای صدا و سیما نسبت به مجوز داشتن این محصول اظهار داشت: بعد از رسانه ای شدن مبحث مجوزهای درمانی و تبلیغاتی محلول تقویت موی «ب»، ابتدا به شركت مورد نظر اعلام كردیم كه برای ادامه فعالیت خود به شكل كنونی، باید از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، علاوه بر مجوز آرایشی، مجوز درمانی هم دریافت كند. شعیبی اضافه كرد: بعلاوه طی تفاهم نامه ای با سازمان صدا و سیما هم مقرر شد تا از این پس تمامی محصولات در رابطه با حوزه سلامت با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو امكان تبلیغات داشته باشند. وی در مورد ادعای اخیر صدا و سیما و مجوز داشتن این محصول هم خاطرنشان كرد: محلول تقویت موی «ب» بعنوان یك محصول درمانی مجوز فعالیت و تبلیغات ندارد و ما هم تذكرات لازم نسبت به ضرورت دریافت مجوز را به این شركت داده ایم اما ممنوعیت ادامه پخش تبلیغات آن بر عهده صدا و سیما است.صدا و سیما از قانون تبلیغات كالاهای سلامت محور پیروی كندحال بعد از ورود رسانه ها به مبحث تبلیغات برخی محصولات درمانی بدون مجوز در صدا و سیما، پیچیده شدن این مورد در فضای مجازی، انتقادات مردم نسبت به عدم توجه نهادها به موضوعات در رابطه با سلامت شهروندان و واكنش سازمان های متولی متأسفانه همچنان شاهد ادامه پخش تبلیغات این محصول در رسانه ملی هستیم و هنوز معلوم نیست كه زمان اقدام برای ممنوعیت پخش این تبلیغات یا دریافت مجوز درمانی این محصول كی فرا خواهد رسید. آنچه انتظار می رود این است كه رسانه ملی با حذف این تبلیغات اغواگرانه و پیشگیری از پخش آنها از قانون تبلیغات كالاهای سلامت محور پیروی كند و قبل از هرچیز، مجوزهای لازم كالاها را از وزارت بهداشت دریافت كند.

1398/03/07
14:59:34
5.0 / 5
5043
تگهای خبر: برجام , تبلیغات , تخلف , جامعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

وکیل مدافع
وکالت ماهر

دادگاه

دفاع

توکیل

دادگاه

بررسی وکیلها