رسانه های در خطر! به گزارش آی وکیل، یکی از استادان علوم ارتباطات می گوید: اگر رسانهی جریان اصلی در امر اطلاع رسانی، از انتشار اخباری که به وقوع می پیوندد یا مسائلی که مردم بعنوان جامعهی هدف دغدغهی آنرا دارند ـ چون در معرضش قرار داشته اند ـ اجتناب کند، اعتماد عمومی را از دست می دهد و در این راه هر قدر بیشتر این اعتماد عمومی را از دست بدهد، به سختی آنرا بازیابی خواهد نمود. از بروز ناآرامی ها در کشور مدت زیادی نمی گذرد. در این زمان گاها انتقادهایی به عملکرد رسانه های رسمی در داخل کشور وارد شد؛ انتقادهایی که اغلب بر لزومِ در دست گرفتن روایت اول در بحران ها تاکید داشت؛ اصلی مهم که البته عملیاتی کردنش علاوه بر بهره گیری صحیح از ظرفیت رسانه ها، منوط به همکاری دستگاههای اجرایی می باشد. عیان است که در نبرد رسانه ها، هر غفلت خبری به منزله از دست دادن اعتماد عمومی و در نهایت ضربه خوردن به مرجعیت رسانه است و شانه خالی کردن از وظایف رسانه ای، فضا را برای طرح شایعات و اخبار نادرست (فیک نیوز) فراهم می آورد. این چالش جدی، بازگشت به اعتبار قبلی را برای رسانه با دشواری های مختلف مواجه کرده و مهم تر از همه، مخاطب را سردرگم می کند. رسانه ای که مخاطبش را از دست می دهد مبحث را با صدیقه ببران ـ عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ـ در بین گذاشتیم. این مدرس ارتباطات در گفتگو با ایسنا ضمن انتقاد از عملکرد رسانه های رسمی کشور، دربارهی قابلیت پیگیری خیلی از اخبار در ارتباط با لغو یا جاری شدن احکام قضایی، بازداشت افراد و اتفاقات بسیار دیگر در رسانه های رسمی به جای شبکه های اجتماعی، این طور توضیح داد: زمانی که موضوعی دغدغهی عمومی است و مطرح می شود، اگر رسانه های جریان اصلی، به هر علّتی، از درج آن پرهیز کنند، مخاطبانشان را از دست می دهند؛ هرچند تا دو دههی قبل، ممکن بود اتفاقی برای رسانه نیفتد ولی هم اکنون، مخاطبانِ او، به لطف پیشرفت تکنولوژی، انتخابهای متنوعی دارند. همین اتفاق سبب می شود خبرگزاری های بزرگ درگیر خُرده مدیاها شوند که بسیار پرسرعت ترند. وی در ادامه دربارهی اهمیت سرمایهی اعتماد مردمی برای یک رسانه، چنین اظهار داشت: اگر رسانهی جریان اصلی از انتشار اخباری که به وقوع می پیوندد یا در امر اطلاع رسانیِ چیزهایی که مردم (جامعهی هدف) دغدغهی آنرا دارند چون در معرضش قرار داشته اجتناب کند، اعتماد عمومی را از دست می دهد. هر قدر هم بیشتر آنرا از دست بدهد، به سختی آنرا بازیابی خواهد نمود. اگر حقیقتی را نگویی، دیگران آنرا می گویند ببران دنیای امروز را دنیای سرعت، دقّت و پردازش برشمرد که همواره در آن جنگ روایت وجود دارد و دربارهی ضرورت پوشش خبری صحیح و کامل اتفاقات کشور برای پیشگیری از شایعات، اظهار داشت: انتقال اخبار به قدری اهمیت دارد که از انتشار شایعات و تشویش اذهان مردم هم جلوگیری می کند. [اگر تو حقیقتی را نگویی، دیگران آنرا می گویند.] رسانه های جریان اصلی داخل کشور، با تعلل و بموقع عمل نکردن، نه تنها اعتماد مخاطب و اعتبار منبع را از دست می دهند، بلکه این اعتبار و اعتماد را، دو دستی به رسانه های خارجی هدیه می کنند و از میدانِ رقابت رسانه ای خارج می شوند. رسانه هایی که بیش از اندازه سیاست زده شده اند این پژوهشگر و مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری افزود: مشکل دیگری که گریبان خبرگزاری ها را گرفته، «سیاست زدگیِ» بیش از حد است؛ به قدری که دیگر از میزان تعادل و بالانس خارج شده اند. رسانه های رسمی باید برای مردم باشند. رسانه نباید مغلوب بازی های جناحی و حزبی شود، بلکه باید واقع نگر باشد و کار حرفه ای خودش را انجام دهد؛ وگرنه از دست می رود. اساساً ما در ایران، روزنامه نگاری را به قدری سیاست زده کرده ایم که از حوزهی انعکاسِ حقیقت ها دور شده ایم. همین مساله سبب شده میزان سرمایهی اجتماعی به فروکاست منجر شود. خبرگزاری ها و قدرت رویدادنگاری صدیقه ببران در انتها اظهار داشت: در ایران روزنامه ها بیشتر فرآیندمدارند و خبرگزاری ها رویدادمدار. یکی از بزرگ ترین مشکلات امروز خبرگزاری ها اینست که تا پیش از این اتفاقات، فقط رویدادمدار بودند ولی اکنون و با رخداد این جریان ها، قدرت رویدادنگاری را هم باخته اند و اگر دست نجنبانند، بازیابیِ اعتماد مردم برای شان سخت تر خواهد شد. صدیقه ببران 1401/10/19 10:56:23 0.0 / 5 539 تگهای خبر: بازداشت , دانش این مطلب آی وکیل را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط برگزاری آزمون استخدامی سازمان پزشکی قانونی کشور حضور مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه در نمایشگاه کتاب تخلیه زندان رجایی شهر با هدف توسعه شهر کرج بود تفاهمنامه همکاری بین دادگستری استان تهران و شورای شهر منعقد گردید نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۲