اژه ای:

در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی باید روند اصلاح را پیش گرفت نه بگیر و ببند

در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی باید روند اصلاح را پیش گرفت نه بگیر و ببند آی وکیل: به گزارش آی وکیل، رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: بدون تردید باید در جهت تحکیم امنیت جامعه و شهروندان، نسبت به اعمال مجازات قاطعانه و بازدارنده ی قانونی در برابر مخلان امنیت، اهتمام داشت؛ اما در مواردی هم در برابر مرتکبان برخی ناهنجاری های اجتماعی میتوان روند اصلاح را در پیش گرفت و مساله را با کار قضایی و بگیر و ببند، حل نکرد.


به گزارش آی وکیل به نقل از ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام نمود: حدود ۶۰۰ روز قبل، در آذرماه ۱۴۰۰، در جریان سفر رسمی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به استان گلستان، مبحث موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی گلستان که حدود ۱۶ سال راکد مانده و بیشتر از ۹۲ هزار سهامدار هم داشته است، به استحضار رئیس قوه قضاییه رسید.
بعد از آن، ریاست قوه قضاییه دستورات مقتضی را برای رفع موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی گلستان صادر کرد. این دستورات رئیس عدلیه در چارچوب ۷ بند و ناظر بر تفویض اختیارات ویژه به ریاست دادگستری کل استان گلستان جهت پیگیری مبحث با تمرکز بر راه اندازی و احیای پتروشیمی صادر شد.
حال بعد از گذشت حدود ۶۰۰ روز از صدور دستورات ریاست قوه قضاییه، موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان با اتخاذ تدابیر و تمهیدات قضایی برطرف شده و زمینه گسترش فعالیت این واحد تولیدی که ۹۲ هزار سهامدار و ۲ هزار شاغل دارد، فراهم آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در جریان سفر غیررسمی و بدون تشریفات به استان گلستان در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، طی سخنانی در آیین رفع موانع حقوقی سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان در جمع هزاران نفر از سهامداران پتروشیمی، ضمن اشاره به منابع غنی انسانی و طبیعی موجود در استان گلستان اظهار نمود: رفع موانع حقوقی سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان، آغاز کار است؛ باید با همدلی و همراهی و همکاری همه مسؤلان و مردم، قدم به قدم مسائل و مشکلات کشور و استان در حوزه های مختلف بخصوص حوزه های تولیدی برطرف شوند.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: با ظرفیتهای عظیم موجود در کشور، باید بیشتر از آن چه مشاهده می شود، به پیشرفت نائل شویم؛ در این راه لازم است بیشتر از قبل از ظرفیتهای مردم و به خصوص جوانان بهره بگیریم؛ باید به جوانان اعتماد کرده و برای آنها ایجاد فرصت نماییم.
رئیس دستگاه قضا بیان نمود: ما کارگزاران نظام، نه در حرف بلکه در عمل باید به اثبات رسانیم که با همه توان و دلسوزانه مشغول خدمت به مردم هستیم؛ مردم ما نیز، قدرشناس اند و با مشاهده مجاهدت مخلصانه مسؤلان، نسبت به آینده و شرایط کشور امیدوار می شوند.
رئیس عدلیه اضافه کرد: وقتی پروژه ای همچون پروژه پتروشیمی گلستان بالغ بر ۱۶ سال بر زمین مانده است، علاوه بر اتلاف سرمایه، زمینه ایجاد یأس هم در جامعه و استان فراهم می شود؛ بنابراین با تسریع در کلید زدن فاز اجرایی این پروژه باید به اثبات رساند که میتوان نسبت به عملیاتی سازی تمامی طرح های بر زمین مانده گام برداشت و از این طریق روحیه امید آفرینی را در جامعه تقویت کرد.
محسنی اژه ای ضمن تشریح فرایند رفع موانع حقوقی سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان، اظهار داشت: باید تمام همت مسؤلان استانی معطوف بر شروع به کار فاز اجرایی پروژه پتروشیمی گلستان باشد؛ من در این راستا، در همین اثناء با مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس که سهامدار عمده پتروشیمی گلستان شده، تماس گرفتم و بر تسریع در عملیاتی سازی این پروژه تاکید کردم و وی هم قول اقدام عاجل داد؛ امکان دارد عده ای بگویند که تماس گرفتن من به عنوان رئیس قوه قضاییه با یک مدیر اجرایی، امری خلاف پروتکلهای مرسوم باشد، اما اعتقاد من آن است که برای پیشبرد امور مردم و کشور نباید در قید و بند این قبیل مسائل بود.
رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: من به عنوان رئیس دستگاه قضا، اختیارات لازم و قانونی را به رئیس کل دادگستری استان گلستان تفویض می کنم تا وی در جهت رفع جنبه های حقوقی و قضایی تمامی مسائل و مشکلات استان همچون مساله آشوراده اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد؛ مبحث آشوراده، دارای برخی جوانب زیست محیطی است؛ باید ضمن اهتمام جدی نسبت به مقوله حفظ محیط زیست، طرح های مبتنی بر منافع مردم و توسعه استان با اعمال ملاحظات زیست محیطی، به پیش برده شوند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به مقوله لایروبی خلیج گرگان و پیشنهاد و ایده خود ناظر بر اعمال مجازات های جایگزین حبس با محوریت عرضه خدمات عام المنفعه در برابر محکومان حائز شرایط که در مسافرت آذرماه ۱۴۰۱ به استان گلستان طرح گردید، اشاره نمود و اظهار داشت: به مقامات قضایی استان گلستان دستور می دهم تا در قالب موازین قانونی و مقررات و ضوابط موجود، از ظرفیت اعمال مجازات های جایگزین حبس با محوریت خدمات عام المنفعه، برای رفع مسائل و مشکلات استان همچون لایروبی خلیج گرگان، در جهت منافع مردم بهره بگیرند.
رئیس عدلیه ضمن اشاره به مسائل و مشکلات حوزه منابع آبی در استان گلستان، اظهار داشت: مسؤلان استان گلستان باید با تشریک مساعی، به فکر مساله منابع آبی در استان باشند؛ در این خصوص باید به تجهیز زیرساخت ها، افزایش منابع، بهینه سازی و مدیریت مصرف مبادرت ورزید؛ امروز مشاهده می شود که به جهت قطعی برق، واحدهای صنعتی بعضاً متحمل زیان می شوند؛ درصورتیکه در زمان قبل، پیشبینی های لازم درمورد تجهیز زیرساخت های شبکه برق و سایر جنبه ها انجام می شد، اساسا امروز با این مشکلات مواجه نبودیم؛ بنابراین در قضیه آب هم از همین هم اکنون باید به فکر باشیم.
محسنی اژه ای در ادامه تصریح کرد: اهتمام مسؤلان قضایی در سرتاسر کشور به موضوعات در رابطه با رشد تولید و رفع موانع تولید، نباید آنها را از امر مبارزه همه جانبه با فساد و مقابله با ناامن کنندگان و فتنه انگیزان، غافل گرداند.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بدون تردید باید در جهت تحکیم امنیت جامعه و شهروندان، نسبت به اعمال مجازات قاطعانه و بازدارنده ی قانونی در برابر مخلان امنیت، اهتمام داشت؛ اما در مواردی هم در برابر مرتکبان برخی ناهنجاری های اجتماعی میتوان روند اصلاح را در پیش گرفت و مساله را با کار قضایی و بگیر و ببند، حل نکرد؛ اعتقاد ما آن است که در قضیه مرتکبان ناهنجاری های اجتماعی تا آنجایی که امکان دارد باید رویه اصلاح را در پیش گرفت؛ باید توجه داشت که وقتی یک جوان به جهت ارتکاب ناهنجاری اجتماعی، محکومیت قضایی پیدا می کند، در آینده در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود با معضلاتی مواجه می شود. از سویی دیگر این اعتقاد را داریم که میتوان در صدور احکام مجازات، در مواردی که مقدور است، مجازاتی غیر از حبس اعمال کرد.
رئیس دستگاه قضا بیان نمود: این هنر نیست که ما لغزش فردی را مشاهده نماییم و سپس اقدام به دستگیری و اعمال مجازات در برابر او کنیم؛ بلکه هنر اصلی در پیشگیری از سقوطِ فردِ لغزش کرده است.
خداییان رئیس سازمان بازرسی هم درمورد رفع موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان اظهار داشت: پس از دستورات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای پیرامون لزوم حل مشکلات حقوقی و غیرحقوقی شرکت پتروشیمی گلستان در مسافرت پاییز ۱۴۰۰ و تفویض اختیارات به رئیس کل دادگستری این استان برای پیگیری امور در این عرصه، تا امروز اقدامات بسیار مفیدی برای حل مشکلات این شرکت انجام شده است.
وی ضمن اشاره به تعیین تکلیف پرونده های حقوقی شرکت پتروشیمی گلستان اظهار نمود: هم اکنون موانع حقوقی پیش روی فعالیت پتروشیمی گلستان، از میان برداشته شده و شرکت پتروشیمی خلیج فارس پذیرفته که در اجرای این طرح مشارکت داشته باشد.
رئیس سازمان بازرسی ضمن اشاره به تغییر و تحولاتی که در هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان درحال رخ دادن است، اظهار داشت: نماد بورسی شرکت پتروشیمی گلستان در فرابورس پذیرفته شده و سهام آن خرید و فروش می شود.
رئیس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: حسب الامر رئیس دستگاه قضا، از این پس به صورت مستمر بر روند پیشرفت امور در شرکت پتروشیمی گلستان نظارت خواهیم داشت.
آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز طی سخنانی در آیین رفع موانع حقوقی سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان، اظهار نمود: اتمام فاز حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان، از برکات سفر آذرماه ۱۴۰۰ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به استان گلستان است؛ ما در دادگستری استان گلستان با پیاده سازی راهبردهای رئیس قوه قضاییه، موفق به رفع موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری پتروشیمی گلستان شدیم.
آسیابی خاطرنشان کرد: ریاست قوه قضاییه در دستورات خود تاکید کرده بودند که تمامی اقدامات قضایی حول محور پتروشیمی گلستان باید ناظر بر راه اندازی این واحد تولیدی باشد؛ بر همین اساس، با اقدامات صورت گرفته قضایی و حقوقی و ورود هلدینگ خلیج فارس، سهام سهامداران پتروشیمی گلستان بالغ بر ۲۵ برابر افزوده شد و در نتیجه ورود هلدینگ خلیج فارس، بیشتر از ۱۰ برابر نسبت به دوره قبل در پتروشیمی گلستان، تزریق سرمایه صورت گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: در نتیجه رفع موانع حقوقی سرمایه گذاری در پتروشیمی گلستان، دیگر مانعی برای آغاز فاز اجرایی این واحد تولیدی وجود ندارد.
نماینده سهامداران پتروشیمی گلستان هم در این آیین، از اقدامات قوه قضاییه در رفع موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در این واحد تولیدی تقدیر نمود و اظهار داشت: گره گشایی دستگاه قضایی در مبحث پتروشیمی گلستان، علاوه بر مزایای اقتصادی، دارای اثرات مثبت اجتماعی هم برای استان گلستان می باشد و در توسعه استان نقش بسزایی دارد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی گلستان هم ضمن تقدیر از پیگیری های دستگاه قضایی برای حل و فصل مشکلات حقوقی این شرکت، اظهار داشت: امیدواریم ظرف ۳۶ ماه آینده پتروشیمی گلستان به نحو کامل به بهره برداری برسد.
شایان ذکر است، در آذرماه ۱۴۰۰، بعد از صدور دستور رئیس قوه قضاییه ناظر بر رفع موانع حقوقی احیاء و سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی گلستان، بازدید میدانی از این واحد تولیدی توسط مسؤلان قضایی ذیربط انجام شد و در ادامه با هماهنگی وزارت نفت هیئتی از شرکت صنایع پتروشیمی کشور در استان گلستان حضور پیدا کرد و ابعاد مبحث را بررسی و از ناحیه دادگستری دستوری در خصوص بررسی اهلیت هیات مدیره سابق در مورد اهلیت مالی و فنی صادر شد.
بعد از بررسی های کارشناسی توسط هیئت اعزامی و بررسی اسناد و مدارک مربوطه نهایتا بر عدم اهلیت فنی و مالی هیئت مدیره سابق نظر داده شد و متعاقب آن با مکاتبات صورت گرفته، انتقال سرمایه گذاری از هیئت مدیره سابق به یک هلدینگ فعال در زمینه پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت.
در مورد تشریفات قانونی صورت گرفته برای ورود سرمایه گذار جدید به شرکت، احتیاج به یکسری تشریفات قانونی در مورد انتقال اسناد و همینطور افزایش سرمایه و تصویب مجمع عمومی شرکت در مورد افزایش سرمایه و ورود هلدینگ خلیج فارس بود که تمام این موارد با هدایت دادگستری کل استان گلستان انجام شد و به صورت رسمی این هلدینگ بعنوان سرمایه گذار جدید وارد بورس شده و بعنوان سرمایه گذار عمده عهده دار تکمیل این پروژه شد.
بعد از حضور هلدینگ های مختلف در استان گلستان و مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت، در نهایت هلدینگ خلیج فارس بعنوان سرمایه گذار جدید اعلام آمادگی و جهت ورود آن به استان موانع حقوقی پیش رو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از ۱۸ ماه تلاشهای دادگستری استان گلستان، موانع حقوقی پتروشیمی به صورت کامل برطرف و این پروژه آماده شروع فاز اجرایی توسط سرمایه گذار جدید است.




منبع:

1402/05/27
20:48:25
0.0 / 5
260
تگهای خبر: اثر , پرونده , جامعه , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

آگهی رایگان وکالت

تنظیم وکالت

توکیل

کانون وکلای ایران

توکیل

وکیل مدافع

وکالت قانونی